رمز سالم ماندن در فصل زمستان، داشتن بدن و سیستم دفاعی سالم است. این‌جا راه‌هایی برای ایمن ماندن برابر بیماری‌های این فصل معرفی می‌شود.

کلاه زمستانی

1. واکسن آنفولانزا بزنید.

این واکسن می‌تواند خطر ابتلا به آنفولانزا را 50 تا 60 درصد کاهش داده و اثرات جانبی آن را بکاهد. واکسن چهارگانه بدن را در مقابل 4 نوع مختلف ویروس تقویت می‌کند. بهترین زمان برای دریافت واکسن آبان و آذر ماه است.

2. خودکار بخرید.

سرماخوردگی و آنفولانزا به راحتی از طریق تماس دست‌ها منتقل می‌شوند، بنابراین می‌توانید اشیایی که در اماکن عمومی قرار دارند، مانند خودکاری که همه در یک مکان عمومی از آن استفاده می‌کنند، را لمس نکنید و خطر را کاهش دهید. به همراه داشتن وسایل شخصی مانند یک خودکار می‌تواند شما را از ابتلا به ویروس‌ها محافظت کند.

3. از ژل ضد عفونی‌کننده استفاده کنید.

افرادی که از این ضد عفونی‌کننده‌ها استفاده می‌کنند، 59 درصد کم‌تر به بیماری‌های گوارشی مبتلا می‌شوند. باید بعد از مالش دادن دست‌ها با ژل، به مدت 10 تا 15 ثانیه هنوز دست‌ها مرطوب باشند. به دنبال محصولاتی باشید که به آب نیاز نداشته و حداقل دارای 60 درصد الکل باشند.

 دوست

4. دوست پیدا کنید.

می‌دانید که دوستی باعث مقابله با تاثیرات مضر هورمون‌های استرس می‌شود. هر چقدر دوستان بیش‌تری داشته باشید، به همان مقدار سالم‌تر خواهید بود. 

5. احساسات خود را بیان کنید.

محققان می‌گویند، یک گفت‌وگوی سازنده با یک دوست خوب یا همسرتان می‌تواند ایمنی بدن را افزایش دهد. زوج‌هایی که به طور مرتب از کنایه، دشنام و تحقیر استفاده می‌کنند، سلول‌های دفاعی کم‌تری دارند، سطح هورمون‌های استرس‌زای آن‌ها بالاتر است و زمان بهبودی‌شان نسبت به کسانی که مثبت‌نگر و صمیمی هستند، تا 40 درصد طولانی‌تر خواهد بود. پس بدترین کاری که می‌توانید بکنید، آن است که احساسات آزار‌دهنده را ابراز نکنید. 

6. هدفمند زندگی کنید.

همانطور که استرس می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد، چالش‌های زندگی با ایجاد انگیزه و هدف در شما، سلامت روحی، روانی و جسمی را افزایش می‌دهد. بهتر است در اولین روز هفته برای خود اهدافی تعیین کنید تا این چالش‌های مفید به بخشی از زندگی‌تان تبدیل شوند.

7. به ماساژ بروید.

با ماساژ گرفتن به طور منظم، می‌توانید سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنید و آرامش روانی بیش‌تری نیز داشته باشید. پس یک بار در هفته ماساژ بگیرید. 

8. مولتی ویتامین بخورید.

یک مولتی‌ویتامین کامل و مناسب پیدا کنید که حاوی ویتامین‌های آ، ب6، ب12، سی، دی و مواد معدنی باشد و آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. بهتر است که مولتی‌ویتامین‌ها را در بین وعده‌های غذایی مصرف کنید.

9. گون بخورید.

مصرف استراگالوس یا گون باعث تقویت بدن و افزایش سرعت ترمیم می‌شود. علاوه بر این، گون ترشح آنتی‌بادی‌ها را در بدن شما تنظیم می‌کند. برای گرفتن نتیجه مناسب، برای 3 ماه و حداقل 3 بار در هفته از این گیاه مصرف کنید.

10. فعالیت بیش‌تری داشته باشید.

کسانی که فعالیت بدنی متوسطی دارند (یعنی حدود 3 ساعت در روز و فعالیت‌هایی نظیر بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا پیاده روی با سرعت متوسط)، نسبت به افراد کم‌تحرک، 35 درصد کم‌تر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. تنفس مرتب و عمیق باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود، پس ورزش را فراموش نکنید.

11. بیش‌تر دست‌های‌تان را بشویید.

شستن بیش‌تر دست‌ها در فصل سرد تا 45 درصد احتمال ابتلا به بیماری‌های این ماه‌ها را کاهش می‌دهد. 

12. استراحت مناسب داشته باشید. 

مصرف غذای سالم و خواب کافی به بدن شما در مبارزه با ویروس‌ها کمک به‌سزایی خواهد کرد. 7 تا 8 ساعت خواب شبانه، تا 50 درصد خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

13. از شلوغی‌ها دور بمانید.

به جای رفتن به مکان‌های شلوغ عمومی آلوده، بهتر است تا فعالیت و تفریح دلخواه‌تان را در منزل فراهم کنید. 

 قرص زینک

14. روی (زینک) مصرف کنید.

مصرف روی هم می‌تواند مقاومت بدن را افزایش داده و حتی پس از ابتلا به سرماخوردگی، دوران نقاهت را کاهش دهد. مصرف این قرص درست قبل از قرار گرفتن در موقعیت‌های حساس مانند رفتن به یک محیط آلوده، یکی از موثرترین کارها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری است.

15. دکتر بروید.

اگر احساس می‌کنید، علائم آنفولانزا و دردهای آن در بدن شما آغاز شده‌اند، با مراجعه به دکتر، مطمئن شوید که دچار آنفولانزا شده‌اید یا نه، یک سرماخوردگی ساده است.

منبع:وبسایت بنیتا